Miaskovsky Work Catalogue & Biography

Started by adriano, Tuesday 12 January 2016, 11:18

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adriano

At long last I could find a copy of Soja Konstantinova's 280-page biography of Miaskovsky; a German translation published in the GDR in 1981. There is a 9-page complete work catalogue including arrangements - and a list of his writings. The book has alo many illustrations.
One of these days I will scan and trasnform this long work list into a WORD document and reproduce it in here, without translating it into English.
Musik-Konzepte published later on a special numer to the same composer, by the same author; it's also very difficult to find, but probaly it may be a condensed version of the above.

eschiss1

I've skimmed such a work by a Soja Gulinskaja by requesting it by interloan (in the US it is not as difficult to find I guess, or my library put in a special effort to find it, I do not know) - perhaps her name, together with her married-middle name, is Soja Konstantinova Gulinskaja? Or we're speaking of someone else?
There is also a new book out on Myaskovsky as of a year or two ago, the first one written (as against translated into) English. I don't know if it's any good though.

adriano

It's the Gulinskaja, sorry I forgot this  8)

adriano

Here we are already  ;D
Tried to amend all the mistakes which result by scanning and re-editng, hope everything is OK now.

NIKOLAI JAKOWLEWITSCH MJASKOWSKI – Werkkatalog 
von Soja Konstantinowa Gulinskaja, 1981)

I. MIT OPUSZAHLEN VERSEHENE WERKE

op. 1 «Betrachtungen», Sieben Gedichte von J. Baratynski für Singstimme und Klavier (1907);
    Anm.: Für die zweite Ausgabe 1929 (und auch in den Folgeausgaben) wurde die Nr. 4 des Zyklus
    vom Komponisten ausgeschieden,
op. 2 «Aus den Jugendjahren», Zwölf Romanzen für Singstimme und Klavier auf Worte von K. Balmont
    (1903-1906, überarbeitet und zu einem Zyklus zusammengefügt: 1945)
op. 3  1. Sinfonie c-Moll in drei Sätzen (1908, revidiert 1921)
op. 4 «Auf der Grenze», Achtzehn Romanzen auf Worte von Sinaida Gippius für mittlere und tiefe
    Singstimme mit Klavier (1904-1908).
op. 5 «Gesänge auf Verse von Sinaida Gippius» (Drei Stücke für Gesang und Klavier [1905-1908],
    Widmung: «Für Modest Ljudwigowitsch Hofman»)
op. 6  1. Klaviersonate d-Moll (1907-1909), Widmung: «Für Frau N. L. Hofman»
op. 7 «Madrigal», Suite (nach fünf Gedichten von Balmont) für Singstimme und Klavier (1908-09;
    revidiert 1925)
op. 8 Drei Skizzen auf Worte von Wjatscheslaw Iwanow für Singstimme und Klavier (1908), Widmung:
    «Für J. W. und W. W. Dershanowski» op. 8b Sonett von Michelangelo in der russischen
    Übertragung von Tjutschew für Singstimme und Klavier (1909, revidiert 1950)
    op. 9 «Das Schweigen» (Ein Gleichnis), Sinfonische Dichtung nach dem gleichnamigen Poem von E.
    A. Poe (1909/1910), Wid¬mung: «Für Konstantin Saradshew»; Anm.: Dem Werk ist ein von einem
    Sprecher zu rezitierender Auszug aus dem gleichnamigen Poem von E. A. Poe in der russischen
    Übersetzung von K. Balmont vorangestellt. Es existieren Bearbeitungen für Klavier vierhändig
    (vom Komponisten, un¬veröffentlicht) und für zwei Klaviere achthändig (von P. Lamm, ebenfalls
    unveröffentlicht)
op. 10 Sinfonietta in A-Dur (1910/11-, revidiert 1943); Anm.: Der zweite Satz der Sinfonietta
    (Andante quieto) ist eine Be¬arbeitung des Klavierstücks «Plein air» aus dem Zyklus «Vier
    Klavierstücke» (1907) (ohne Opuszahl). Von der Sinfonietta existiert eine Bearbeitung für
    zwei Klaviere zu acht Händen von P. Lamm (unveröffentlicht)
op. 11 2. Sinfonie in cis-Moll (1910/11)
op. 12 Sonate für Violoncello und Klavier D-Dur (Erste Fassung: 1911; zweite Fassung: 1930)
op. 13 2. Klaviersonate fis-Moll in einem Satz (1912, revidiert 1948) Widmung: «Für B. S. Sacharow»
op. 14 «Alastor», Poem für Orchester (nach Shelley, 1912/13) Widmung: «Für Sergej Prokofjew»; Anm.: eine vom Komponisten
     besorgte vierhändige Bearbeitung für Klavier erschien 1927 im Musiksektor des Sow. Staatsverlages; eine Fassung für zwei
     Klaviere achthändig von P. Lamm blieb unveröffentlicht
op. 15 3. Sinfonie a-Moll (1914), Widmung: «Für B. W. Assafjew»
op. 16 «Ahnungen», Sechs Skizzen für Singstimme und Klavier auf Worte vön Sinaida Gippius (1913/14)
op. 17 4. Sinfonie e-Moll (1917/18), Widmung: «Für W. W. Jakowlew»
op. 18 5. Sinfonie D-Dur (1918), Widmung: «Für Wiktor Michailowitsch Beljajew»
op. 19 3. Klaviersonate c-Moll in einem Satz (1920; vollständig umgearbeitet: 1939)
op. 20 Sechs Gedichte von Alexander Blok für Singstimme und Klavier (1921), Widmung: «Für M. G. Hube»
op. 21 «Bei Tagesscheiden», Drei Skizzen auf Worte von Tjutschew für Singstimme und Klavier (1922), Widmung: «Für Frau J. W.
     Koponossowa-Dershanowskaja»
op. 22 «Der welke Kranz», Musik zu acht Gedichten von A. Delwig für Singstimme und Klavier (1925)
op. 23 6. Sinfonie es-Moll mit Chor ad libitum (1921-23; revidiert 1947)
op. 24 7. Sinfonie h-Moll (1922), Widmung: «Für Pawel Alexandrowitsch Lamm»
op. 25 «Bizarreries», Sechs Skizzen für Klavier (1917-22)
op. 26 8. Sinfonie A-Dur (1924/25), Widmung: «Für Sergej Sergejewitsch Popow»   
op. 27 4. Klaviersonate c-Moll (1924/2 5; revidiert 1946), Widmung: «Für S. J. Feinberg»
op. 28 9. Sinfonie e-Moll (1926/27), Widmung: «Für Nikolai Andrejewitsch Malko»
op. 29 «Erinnerungen», sechs Stücke für Klavier (1927)
op. 30 10. Sinfonie f-Moll in einem Satz (1926/27) («Der eherne Reiter» von A. S. Puschkin nach dem Stich von A. Benois), Widmung:
     «Für K. S. Saradshew»
op. 31 «Vergilbte Seiten», sieben kleine einfache Sachen für Kla¬vier (1928), Widmung: «Für Frau A. A. Alawdina»
op. 32 (1) «Serenade» für kleines Sinfonieorchester in Es-Dur (1929), Widmung: «Für Abram Isaakowitsch Dsimitrowski»
op. 32 (2) «Sinfonietta» für Streichorchester h-Moll (1929), Widmung: Widmung: «Für Alexander Fjodorowitsch Göedicke»
op. 32 (3) «Lyrisches Concertino» für Flöte, Klarinette, Horn, Fagott, Harfe und Streichorchester in G-Dur (1929), Widmung: «Für Boris
     Wladimirowitsch Assafjew»
op. 33 (1) 1. Streichquartett a-Moll (1930)
op. 33 (2) 2. Streichquartett c-Moll (1930), Widmung: «Für G. S. Gamburg»
op. 33 (3) 3. Streichquartett d-Moll (1910, umgearbeitet 1930)
op. 33 (4) 4. Streichquartett f-Moll (1909/10, umgearbeitet 1937)
op. 34 11. Sinfonie b-Moll (1931/3:2), Widmung: «Für Maximilian Ossejewitsch Steinberg»
op. 35 12. Sinfonie g-Moll (1931/32) («Zum 15. Jahrestag der Oktoberrevolution»)   
op. 36 13. Sinfonie b-Moll (1933)
op. 37 14. Sinfonie in C-Dur (1933),Widmung: «Für W.L.Kubatzki»
op. 38 15. Sinfonie d-Moll (1933/34)
op. 39 16. Sinfonie F-Dur (1933/34),Widmung: «Für das Orchester der Moskauer Staatlichen Philharmonie»
op. 40 Zwölf Romanzen auf Worte von Lermontow für Singstimme und Klavier (1935/36)
op. 41 17. Sinfonie gis-Moll (1936/37), Widmung: «Für Alexander Wassiljewitsch Gauk»
op. 42 18. Sinfonie C-Dur (1937) («Zum XX. Jahrestag der Oktoberrevolution»)
op. 43 (1) Zehn sehr leichte Stücke für Klavier (1938)
op. 43 (2) «Vier leichte Stücke in   polyphoner Setzart» für Klavier (1907, Neufassung 1938)
op. 43 (3) «Schlichte Variationen» D-Dur (Lyrische Suite für Klavier)(1908, Neufassung 1937)
op. 44 Konzert für Violine und Orchester d-Moll (1938, revidiert 1939), Widmung: «Für D. F. Oistrach»
op. 45 Drei Skizzen auf Worte von S. Stschipatschow und L. Kwitko für Singstimme und Klavier, Widmung: «Für A. I. Okajemow»
op. 46 19. Sinfonie für Blasorchester Es-Dur (1939) («Zum XXI.Jahrestag der Gründung der Roten Armee»)
op. 47 15. Streichquartett e-Moll (1938/39), Widmung: «Für W.J. Schebalin»
op. 48 Begrüßungs-Ouvertüre C-Dur (1939) op. 49 6. Streichquartett (1939/40), Widmung: «Für das Staatliche <Beethoven-
    Quartett» (D. M. Zyganow, W. P. Schirinski, W. W. Borrisow und S. P. Schirinski)»
op. 50 20. Sinfonie Es-Dur (1940), Widmung: «Für J. A. Schaporin»   
op. 51 21. Sinfonie fis-Moll in einem Satz (1940)
op. 52 «Gesänge auf Verse von Stepan Stschipatschow» - zehn Romanzen für mittlere Stimme und Klavier (1940)
op. 53 Zwei Märsche für Blasorchester (1941)
op. 54 22. Sinfonie («Ballade») in h-Moll (1941) op. 55 7. Streichquartett F-Dur (1941), Widmung: «Für J. M. Gudkow»
op. 56 23. Sinfonie (Suite) in a-Moll (1941)
op. 57 Sonatine e-Moll für Klavier (1942)
op. 58 «Lied und Rhapsodie» (Prelude und Rondo-Sonate) für Klavier (1942)
op. 59 8. Streichquartett fis-Moll (1942), Widmung: «Zum Gedenken an S. P. Feldman»
op. 60 Dramatische Ouvertüre für Blasorchester g-Moll (1942)
op. 61 Poem «Kirow lebt!» - Kantate für Mezzosopran, Bariton, gemischten Chor und Sinfonieorchester nach dem Text des gleichnamigen
    Poems von N. Tichonow (1942/43), Widmung : «Dem Beethoven-Quartett) (D. M. Zyganow, W. P. Schirinski, W. W. Borissowski und
    S. P. Schirinski} anläßlich seines zwanzigjährigen Bestehens»
op. 62 (fehlt)
op. 63 24. Sinfonie f-Moll (1943) («Dem Andenken Wladimir Wladimirowitsch Dershanowskis gewidmet»)
op. 64 (1) 5. Klaviersonate H-Dur («Nach alten Skizzen») (1907/08; Nr. 1 erste Überarbeitung 1917; Endfassung 1944)
op. 64 (2) 6. Klaviersonate As-Dur («Nach alten Skizzen») (1908 ;End- Nr. 2 fassung 1944)
op. 65 «Kettenglieder» - sechs Skizzen für Orchester (1944/45)
op. 66 Konzert für Violoncello und Orchester c-Moll (1944), Widmung: «Für S. N. Knuschewitzki» op. 67 (1) 10. Streichquartett («Nach
    alten Skizzen») (1907; Endfassung 1945)
op. 67 (2) 11. Streichquartett («Erinnerungen») (1945)
op. 68 Sinfonietta Nr. 2 für Streichorchester in a-Moll (1945/46)
op. 69 25. Sinfonie Des-Dur (1946, rev. 1949), Widmung: «Für L. T. Atowmjan»
op. 70 Sonate für Violine und Klavier F-Dur (1946/47)
op. 71 «Slawische Rhapsodie» für Sinfonieorchester («Ouvertürenfantasie auf altslawische Themen aus dem 16. Jahrhundert») d-Moll,
    Widmung: «Für Igor Fjodorowitsch Belsa»
op. 72 «Lyrisches Heft» - sechs Romanzen für hohe Stimme und Klavier auf Worte von M. Mendelson und Robert Burns (1946),
    Widmung: «Für Mira Mendelson»
op. 73 «Stilisierungen» - neun Klavierstücke in Form alter Tänze (1946)
op. 74 «Aus der Vergangenheit» - sechs Improvisationen für Klavier (1947, Endfassung von Klavierstücken aus den Jahren 1906/07)
op. 75 Nocturno «Der Kreml bei Nacht» - Kantate für Tenor oder Sopran, gemischten Chor und Sinfonieorchester auf Worte von S.
     Wassiljew (1947) («Zum XXX. Jahrestag der Großen Oktoberrevolution»)
op. 76 «Pathetische Ouvertüre» c-Moll («Zum 30. Jahrestag der Sowjetarmee») (1947)
op. 77 12. Streichquartett G-Dur (1947), Widmung: «Für D. B. Kabalewski»
op. 78 «Polyphone Skizzen» für Klavier in zwei Heften (1948)
op. 79 26. Sinfonie C-Dur («Über russische Themen») (1948)
op. 80 «Divertimento» für Sinfonieorchester Es-Dur (1948)
op. 81 2. Sonate für Violoncello und Klavier a-Moll (1948/49), Widmung: «Für M. L. Rostropowitsch»
op. 82 7. Klaviersonate C-Dur (1949)
op. 83 8. Klaviersonate d-Moll (1949)
op. 84 9. Klaviersonate F-Dur (1949)
op. 85 27. Sinfonie c-Moll (1949)
op. 86 13. Streichquartett a-Moll (1949)» Widmung: «Für das Beet¬hoven-Quartett (D. M. Zyganow, W. P. Schirinski, W. W. Borissowski
     und S. P. Schirinski)»
op. 87 «Aus vielen Jahren» - Sammlung von Romanzen und Liedern auf Worte verschiedener Autoren (1936 Endfassung von 15
    Romanzen und Liedern, die in den Jahren 1901 bis 1936 komponiert wurden)


II. WERKE OHNE OPUSZAHL

1) Zehn (oder zwölf) Präludien für Klavier (1896-98), unveröffentlicht
2) Vier Präludien für Klavier (1899), unveröffentlicht
3) Zwei Präludien für Klavier (1900), unveröffentlicht
4) Präludium cis-Moll für Klavier, unveröffentlicht
5) Fantasie für Klavier f-Moll (1903), unveröffentlicht
6) Zwei Romanzen für Singstimme und Klavier auf Worte von Pomjalowski und A. Tolstoi (1903), unveröffentlicht
7) Idylle für Klavier (1904), unveröffentlicht
8) Zwei Fantasien für Klavier (1904), unveröffentlicht
9) «Die Stille», Romanze für Singstimme und Klavier auf Worte von L. Melschin (1904), unveröffentlicht
10) Klaviersonate e-Moll (1905), unveröffentlicht
11) Scherzando für Klavier (1905), unveröffentlicht
12) Zwei Romanzen für Singstimme und Klavier auf Worte von A. Maikow und W. Shakespeare (1905), unveröffentlicht
13) Acht Klavierstücke (1906), unveröffentlicht; Anm.: mit Aus¬nahme der Stücke Nr. 6 und 7 in bearbeiteter Form übernom¬men für op. 11, 28, 31, 58, 69, 73 und 74.
14) Vier Klavierstücke (1907), unveröffentlicht; Anm.: mit Aus¬nahme des dritten Stückes in bearbeiteter Form übernommen für op. 10
    und 68
15) Klaviersonate c-Moll in einem Satz (1907), unveröffentlicht
16) Klaviersonate G-Dur in einem Satz (1907), unveröffentlicht; Anm.: im Jahre 1909 zur Ouvertüre für Orchester umgearbei¬tet
17) Zwölf Klavierstücke (1907)
18) Zehn Klavierstücke (1908)
19) 26 Fugen für Klavier (1907/08), unveröffentlicht
20) Drei Klavierstücke (1908); Anm.: Die beiden anderen Stücke wurden vom Komponisten für sein op. 43 verwendet.
21) Zwei Romanzen für Singstimme und Klavier auf Worte von W. Iwanow und A. Fet (1908), unveröffentlicht
22) Drei Klavierstücke (1908)
23) «Steppengras», Chor a cappella auf Worte von K. Balmont (1909), unveröffentlicht
24) Ouvertüre für Sinfonieorchester (1909, Neufassung 1949); Anm.: Diese Ouvertüre bildet die umgearbeitete Fassung der
    Klaviersonate G-Dur (1907)
25) Mazurka für Klavier E-Dur (1909), unveröffentlicht
26) Skizze für Klavier C-Dur (1910), unveröffentlicht
27) Epilog für Klavier Fis-Dur (1912), unveröffentlicht
28) Neunzehn Klavierstücke (1917)
29) «Lied an der Werkbank» für Singstimme und Klavier auf Worte von A. Besymenski (1930), unveröffentlicht
30) Zwei Märsche für Blasorchester (1930)
31) Drei Marschliedcr für Massengesang (Chor und Klavier) auf Worte von N. Assejew, I. Frenkel und I. Stroganow (1931)
32) Lied über Lenin auf Worte von A. Surkow für Chor und Kla¬vier (1932)
33) Lied über Karl Marx auf Worte von S. Kirssanow für Chor und Klavier (1932)
34) Drei Soldaten- und Komsomolzenlieder für Chor und Klavier auf Worte von W. Wischnjakow, S. Ostrowoj und A. Surkow (i934)
35) «Ruhm den Sowjetpiloten» für vierstimmigen Chor a cappella nach Worten von A. Surkow (1934)
36) Präludium und Fughetta über den Namen Saradshew für Sin¬fonieorchester (1934), unveröffentlicht; Anm.: Unter Verwendung eines
    Klavierstückes aus dem Jahre 1907. Eine vom Komponisten besorgte Bearbeitung für Klavier zu vier Händen blieb ebenfalls
    unveröffentlicht.
37) «Das Leben ist leichter geworden ...» - Lied für Singstimme und Klavier nach Worten von W. Lebedew-Kumatsch (1936),
    unveröffentlicht
38) Zwei Lieder für die Flieger und Seeleute im Polargebiet auf Worte von M. Swetlow und J. Selwenski (1939)
39) Zwei Massenlieder für Singstimme und Klavier (1941) auf Worte von M. Swetlow und W. Winnikow
40) Entwurf für eine Hymne der RSFSR für Chor und Orchester und für Chor mit Klavierbegleitung (1946), unveröffentlicht


III.   BEARBEITUNG VON WERKEN ANDERER KOMPONISTEN

1) C. Ph. E. Bach, Andante für Flöte und Klavier (Bearbeitung des zweiten Satzes aus einem Konzert D-Dur für vier Bratschen) (1922),
     Verlag: Staatlicher Musikverlag 1932
2) D. Melkich, «Aladina und Palomid», sinfonische Dichtung, 1925 von Mjaskowski für zwei Klaviere zu acht Händen bearbeitet
     (unveröffentlicht)
3) M. Steinberg, «Prinzessin Marlene» für Sinfonieorchester, von Mjaskowski 1926 für zwei Klaviere zu acht Händen bearbeitet
     (unveröffentlicht)
4) S. Prokofjew, Dritte Sinfonie, von Mjaskowski 1929 für Klavier zu vier Händen bearbeitet (unveröffentlicht)
5) M. Steinberg, Dritte Sinfonie, von Mjaskowski 1930 für Klavier zu vier Händen bearbeitet (Verlag: Staatlicher Musikver¬lag, Moskau
   1930)
6) M. Mussorgski, «Die Nacht auf dem kahlen Berge», 1931 von Mjaskowski für Klavier zu vier Händen bearbeitet (unveröffentlicht)
7) S. Prokofjew, «Herbst», Sinfonische Dichtung op. 8, 193 5 von Mjaskowski für zwei Klaviere zu acht Händen bearbeitet
    (unveröffentlicht)
8) S. Prokofjew, «Ägyptische Nächte», Sinfonische Suite aus der Schauspielmusik, 1935 von Mjaskowski für Klavier zu vier Händen
    bearbeitet, (unveröffentlicht)
9) S. Prokofjew, «Das Jahr 194-1», Sinfonische Suite, 1941 von Mjaskowski für Klavier zu vier Händen bearbeitet (unveröffentlicht)
10) A. Borodin, Drei Romanzen und Kavatina aus der Oper «Fürst Igor», die Klavier- bzw. Orchester-Begleitung 1944 von Mjaskowski
   für Streichquartett bearbeitet (unveröffentlicht)



Mark Thomas

Unwanted smileys removed  ;). We're indebted to you Adriano, thanks.

adriano

Thanks, Mark 8)
Opus 62 seems to be missing.
In the meantime I eliminated from the list some unwanted separation marks, etc.
In 1946 NM drafted a hymn of the Republic for choir and orchestra (his last work without opus)?
And, apparently, he was not commissioned to write film scores.
No. 37 in the "without opus" list is a song with piano entitled: "Life has become easier" - this, written in 1936, at the time of Stalin's great purge!

adriano

Oops, here's a (maybe) better alternative:
http://www.myaskovsky.ru/?mode=works
This Website is excellent, read the very recommendable article:
http://myaskovsky.ru/?id=62

eschiss1

Tangentially, I remain curious what/where in that list is "Little Bird" (assuming it is actually by Myaskovsky, and originally for piano- or whatever its original instrumentation)- a work from a piano recital by Boris Lvov released in 1995... (starts with a theme EEG#AAFEEG# (transposing to C major- the G# is a leading-tone) over a murmuring bass. Can't seem to find it in some of Myaskovsky's collections of shorter pieces for piano, and it's not a movement from one of his 9 numbered sonatas, but maybe one of the w/o works or something I haven't checked... hrm. :) ) Probably not Op.6b No.10 ("L'oiseau" (the bird)), which a? worklist gives as being in E minor, not major?

(Oh. Possibly originally a song, and also called Vogelein in German, from the guestbook to the myaskovsky.ru website. Hrrrrmmm!!...)

adriano

"Little bird" is indeed a lovely piece! And seems to be a very mysterious affair 8)
Just wrote to my Moscow pianist friend Rustem about this; let's see if he can be of assistance...
Funny, the list I've copied has no opus 6b...
As far as the "without opus number list" is concerned, the remark "unveröffentlicht" means "unpublished"; this makes your search a bit easier, eschiss1 8)
About "Little Bird", already in 2006 somebody looked for infos on this piece:
http://www.myaskovsky.ru/?id=9&pg=29
(an entry by watson bosler, 22-08-2006)
Ad on YouTube somebody asked about it (in French) 4 years ago (pseudo: Joachim Raff)
Apparently, Miaskovsky uses a theme by Grieg (who wrote a piece of the same title)
http://de.hdclassicalmusic.com/listen/?id_song=106
buty it's a very much changed version  8)
https://www.youtube.com/watch?v=pQ6chh8JTkU

adriano

Just finished reading S. K. Gulinskaja's book on Myaskowky (German translation). It's excellent. His more important Symphonies are analyzed. There are, of course, some usual passages idealizing Russian culture politics. About Myaskowsky's private life and final illness (cancer?) one does not get more intimate details either... One can deduct that he never married, since there is no mentioning of a wife or children. According to the biographer, he was quite a misogynist and avoided closer contact with people - this although being, as a teacher and a practical musician, an easy-going and sympathetic person.
Next week I will have the time to start reading the other biography by Gregor Tassie, so let's see what I can learn from there :-)
Now I am trying to find that CD box (Northern Flowers label) with his complete String quartets - instread of having to buy the 5 single issues. It seems that some of those quartets are very valuable - and very difficult to play. The box with his complete Piano Sonatas with Murray McLaghlan is already on the way :-)

Alan Howe

QuoteHis more important Symphonies

As a matter of interest, which symphonies does the author put in this category?

minacciosa

Yes, I would be curious about the author's judgement. What say you residents here? I'd say 6, 8, 9, 10, 21, 22, 25 and 27.

adriano

Will come back later on this... In any case, in this book, the 16th is also object of a detailed study.

And the 6th Symphony (I am just studying this score now) made a tremendous impression; it was said that nothing alike had been written after Tchaikovsky's Sixt.
Incidentally, in 1963 - and with the Royal Philharmonic Orchestra - Bernard Herrmann made a recording of the 2nd movement of this (6th) Symphony - which I once possessed in the form of a private acetate disc - and have edited as an audio file.
There is another story involving Bernard Herrmann: In 1943, after having received a copy of his 22nd Symphony, which Herrmann had recorded with the CBS, the composer was very upsed about the interpretation and about the fact that BH had made some tempo changes and cuts, so he wrote him and to CBS a complaining letter.

As far as Symphony No. 16 (1935) is concerned, the subtitle "Aviation" is not figuring on the score at all. But it is known that the composer had intended, in the 3rd movement (a funeral march) to describe his impressions, after the crash over Moscow of the ("world largest") airplane "Maxim Gorki" in 1935. In the Symphony's Finale, the composer's own Aviation Hymn "The Planes are flying in the Sky" is used as a theme. The first and 2nd movements are more "generally heroic". Prokofiev, who liked this Symphony very much, meant that in the melody of the beautiful 2nd movement, "Glinka's smile" could be recognized. It was inspired by the composer's strolls in Nikolina Gora, where he and Pavel Lammm's family used to pass summer holidays. The author of the mentioned biography of Myaskovsky means that this Symphony is a "culminating point in the history of Soviet Music". In fact, the work was very successfuly received. The composer meant that with this work he felt "substantially closer to the present" than in his earlier works.

Alan Howe


minacciosa

I'll listen to 16 tonight. Haven't heard it in a while.