News:

BEFORE POSTING read our Guidelines.

Main Menu

MD+G and GEMA

Started by John Boyer, Today at 12:01

Previous topic - Next topic

John Boyer

I just got a letter from MD+G (in German) to the effect that GEMA has more or less ordered them to destroy a large amount of their unsold stock. It's a long note and I don't trust my online translator. Perhaps I could forward it to someone on the site.

I think the gist of it is that until now, for licensed material, they paid the license for each disc sold. Now they are being required to pay the license for each disc manufactured, including their backlog,. This means that they they now owe the fees for the discs they have in stock and that for future runs they must pay the fees for the entire production run upfront.

John Boyer

Here is the text:

Liebe Freunde von MDG,

Sie gehören zu unseren treuesten Kundinnen und Kunden. Jetzt möchte ich Ihnen etwas erzählen, etwas Trauriges, etwas Unglaubliches, für uns Unfassbares - und Sie um Ihre Solidarität bitten.

Sicherlich haben Sie der Presse entnommen, dass die GEMA, die Gesellschaft zur Verwertung von Leistungsschutzrechten, die Gebühren z. B. für öffentliche Aufführungen drastisch erhöht hat.

Wir als Label haben immer dann mit GEMA-Gebühren zu tun, wenn wir Werke veröffentlichen, deren Komponisten oder Bearbeiter ihre Rechte von der GEMA wahrnehmen lassen und die vor weniger als 70 Jahren verstorben sind.

Bisher wurde diese Lizenz erst dann fällig, wenn ein Titel aus unserem Lager verkauft war. Das funktionierte gut, war fair und finanziell gut regelbar. Dieser Vertrag ist gekündigt worden, wodurch plötzlich ein hoher fünfstelliger Betrag für alle GEMA-pflichtigen Lagerbestände fällig würde. Auf das Argument, dass uns das mit unserer Klassik-Produktion ruinieren würde, hieß es nur ganz lapidar: Wenn Sie die CDs bisher nicht haben verkaufen können, dann müssen sie sie eben vernichten.

So einfach ist das für die GEMA – wir sind fassungslos.

Es wird also in Kürze eine 6m³-Lore vor unserer Türe stehen, und wir werden eine große Anzahl von wunderbaren CDs entsorgen lassen müssen. Mit einem jeweils geringen Restbestand an CDs bleiben lieferbar, aber die Größe unseres Lagers muss deutlich schrumpfen. Das tut richtig weh, denn neben dem schon geleisteten finanziellen Einsatz, den wir hier vernichten müssen: Es handelt sich ja um Kulturgut, das zu retten (oder überhaupt erst einmal zu dokumentieren) wir ja als Label angetreten sind, und wofür Sie uns schätzen.

Es handelt sich dabei um wirklich wichtige und bedeutende Einspielungen, wie z. B. die Gesamteinspielung der Lieder von Hanns Eisler oder die gesammelten Lieder der französischen Groupe des Six, die wir mit Holger Falk und Steffen Schleiermacher produziert haben; oder die Gesamteinspielung der Orgelwerke von Marcel Dupré mit Ben van Oosten, 12 hoch dekorierte Folgen, die wir an verschiedenen historischen Orgeln in Frankreich, England, Canada und USA an originalen ,,Dupré-Schauplätzen" aufgenommen haben.

Aber auch hinreißende Aufnahmen von Stravinsky's Sacre du Printemps oder Berlioz' Symphonie Phantastique oder die Klaviermusik von Cage, Widmann und Weinberg sind dabei... Überall hier fallen zum Teil erhebliche GEMA-Lizenzen an, die wir zusätzlich zu den eigentlichen Herstellungskosten zahlen müssen, ohne dass Sie das am Endpreis merken (denn es gibt keinen GEMA-Preisaufschlag).

Wir haben Ihnen im Anhang einige dieser Kostbarkeiten zusammengestellt. Vielleicht möchten Sie durch Ihre spontane Bestellung noch den ein oder anderen Titel vor dem Scheiterhaufen retten und in Ihre Sammlung integrieren? Sie tun damit den Künstlern, den Komponisten und natürlich uns einen großen Gefallen. Und dabei bin ich mir sicher: Der größte Gewinner könnten Sie selbst sein, wenn Sie dieses in jeder Hinsicht kostbare Repertoire für sich retten und entdecken.

Vielen Dank, wenn Sie bis hierher mitgelesen haben. Ab sofort werden wir bei jeder Neuveröffentlichung gleich die vollständige GEMA-Lizenz zahlen müssen, und es stellt sich die Frage, ob wir solches Repertoire überhaupt noch ohne Sponsoring aufnehmen können.  Wenn Sie überlegen, vielleicht die Patenschaft für eine Neuproduktion übernehmen zu wollen – fantastisch - in dem Fall rufen Sie mich gerne persönlich an!

Bis dahin ein wenig nachdenkliche, aber in jedem Fall
sehr herzliche Grüße

Werner Dabringhaus

Mark Thomas

That's a potentially crippling blow, I do hope that MD+G survive it. IIRC the proprietor (Herr Dabringhaus) is quite elderly and it would be a real shame if this turn of events persuaded him to close the label down. Fingers crossed. 

Alan Howe

Dear friends of MDG,

You are among our most loyal customers. Now I would like to tell you something sad, something unbelievable, something that we find incomprehensible - and ask for your solidarity.

You will no doubt have read in the press that GEMA, the society for the exploitation of neighbouring rights, has drastically increased the fees for public performances, for example.

As a label, we always have to pay GEMA fees when we publish works whose composers or arrangers have their rights administered by GEMA and who died less than 70 years ago.

Previously, this licence was only due once a title from our stock had been sold. This worked well, was fair and financially manageable. This contract has been cancelled, which means that a high five-figure sum would suddenly be due for all GEMA-liable stock. In response to the argument that this would ruin us with our classical music production, we were told quite succinctly: 'If you haven't been able to sell the CDs so far, then you'll just have to destroy them.

It's as simple as that for GEMA - we are stunned.

A 6m³ lorry will soon be on our doorstep and we will have to dispose of a large number of wonderful CDs. We will still be able to deliver a small number of CDs, but the size of our warehouse will have to shrink considerably. That really hurts, because in addition to the financial investment we have already made, we have to destroy them: These are cultural assets that we as a label set out to save (or to document in the first place) and for which you value us.

These are really important and significant recordings, such as the complete recording of Hanns Eisler's songs or the collected songs of the French Groupe des Six, which we produced with Holger Falk and Steffen Schleiermacher; or the complete recording of Marcel Dupré's organ works with Ben van Oosten, 12 highly decorated episodes, which we recorded on various historical organs in France, England, Canada and the USA at original 'Dupré locations'.

But there are also marvellous recordings of Stravinsky's Sacre du Printemps or Berlioz' Symphonie Phantastique or the piano music of Cage, Widmann and Weinberg... All of these are subject to considerable GEMA licences, which we have to pay in addition to the actual production costs, without you noticing this in the final price (because there is no GEMA surcharge).

We have compiled some of these treasures for you in the appendix. Perhaps you would like to save one or two titles from the funeral pyre and add them to your collection? You will be doing the artists, the composers and, of course, us a great favour. And I am sure that you yourself could be the biggest winner if you save and discover this repertoire, which is precious in every respect.

Thank you for reading this far. From now on, we will have to pay the full GEMA licence for every new release, and the question arises as to whether we can still record such repertoire without sponsorship.  If you are thinking about sponsoring a new production - fantastic - in that case, please give me a call!

Until then, a little thoughtful, but in any case
warmest regards

Werner Dabringhaus


Translated with DeepL.com (free version)

eschiss1

The fact that this is in _some_ sense somewhat tangential to this group (not entirely- we have almost-uniformly praised several composers who died less than 70 years ago and whose music does not sell well) should not, I hope, prevent us from agreeing that this is just plain bad news!!!

Alan Howe

Agreed, Eric. The thought of such possible wanton destruction should fill us all with horror.

eschiss1

And I'd say this even if I hadn't bought several of their discs over decades (music by Draeseke, Robert Fuchs (the only recording of his lovely string quartets so far, and a good one!), Krenek, and others...)- but I have :)

John Boyer

I saw the list of proscribed recordings.  Although it affects mostly 20th century rep outside the forum, it also affects discs of Schoeck, Bax, Bliss, Vaughan Williams, and Marx.  Also, because the arrangements are copyrighted or the music is coupled with a copyrighted work, discs of Wagner, Smetana, Franck, Bach, Handel, and Sarasate.

Alan Howe

Thanks, John, for alerting us about this. The whole episode is really dreadful.

eschiss1

Should I assume that the mp3 versions of discs whose physical CDs did not sell well will no longer be available either, by the way?